ZAKŁADANIE STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach
(tekst jedn. z 2015 r. poz. 1393 z późn. zm.)
WYMAGANE DOKUMENTY:
Pisemny wniosek o wpis do ewidencji
Wniosek nie posiada ustalonej formy, natomiast powinien zawierać:
- datę jego sporządzenia,
- adresata (do którego urzędu, starosty jest kierowany),
- pełną nazwę i dokładny adres siedziby stowarzyszenia,
- numer telefonu kontaktowego,
- podpis przedstawiciela stowarzyszenia (jeżeli zarząd został powołany, wniosek podpisują wszyscy członkowie zarządu)
Do wniosku należy dołączyć:
· protokół z zebrania założycielskiego zawierający zapisy w protokole (podjęte uchwały) o:
- założeniu stowarzyszenia,
- przyjęciu regulaminu,
- wyborze przedstawiciela lub zarządu,
- ewentualnie – wyborze komisji rewizyjnej;
· regulamin działania stowarzyszenia;
· listę założycieli stowarzyszenia zwykłego (co najmniej 3 osoby) zawierającą:
- imię i nazwisko,
- datę i miejsce urodzenia,
- miejsce zamieszkania ,
- własnoręczny podpis;
· imię i nazwisko, adres zamieszkania, nr PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
· imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz nr PESEL członków organu kontroli wewnętrznej (w przypadku, gdy regulamin stowarzyszenia przewiduje ten organ);
· adres siedziby stowarzyszenia.
Wszystkie dokumenty składa się w oryginale i w jednym egzemplarzu.
Regulamin stowarzyszenia zwykłego:
Regulamin jest podstawowym dokumentem określającym zasady działania stowarzyszenia (zgodnie z art. 40 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).
Regulamin stowarzyszenia zwykłego powinien określać:
· nazwę stowarzyszenia zwykłego,
· cel lub cele stowarzyszenia,
· teren i środki działania,
· siedzibę stowarzyszenia,
· przedstawiciela, który będzie reprezentował stowarzyszenie zwykłe albo zarząd stowarzyszenia,
· zasady dokonywania zmian zapisów regulaminu,
· sposób nabycia i utraty członkostwa,
· sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.
Jeżeli stowarzyszenie zwykłe chce powołać zarząd to w regulaminie powinny znaleźć się zapisy dotyczące:
· trybu wyboru zarządu oraz uzupełniania składu,
· kompetencji zarządu,
· warunków ważności podejmowanych uchwał,
· sposobu reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności w zakresie zaciągania zobowiązań majątkowych.
Powołanie zarządu i organu kontroli nie jest wymagane,jednak w przypadku gdy stowarzyszenie zwykłe będzie się ubiegać o status organizacji pożytku publicznego (OPP), powinien być powołany zarząd i komisja rewizyjna. Ponadto w sytuacji, gdy stowarzyszenie zwykłe będzie powoływać organ kontroli wewnętrznej (komisję rewizyjną), to w regulaminie powinien być określony tryb wyboru, uzupełniania składu oraz jego kompetencje.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Organ nadzoru (starosta) dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. W przypadku, gdy wniosek zawiera braki, starosta może wezwać do ich uzupełnienia. Termin na uzupełnienie dokumentacji przez stowarzyszenie – 14 dni.
Nieuzupełnienie wniosku o wpis do ewidencji w terminie 14 dni spowoduje jego bezskuteczność.
OPŁATY:
Złożenie wniosku o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych oraz sam wpis są bezpłatne.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
· stowarzyszenie otrzymuje pismo o wpisie do ewidencji stowarzyszeń zwykłych,
· pismo można odebrać osobiście za okazaniem dokumentu potwierdzającego tożsamość odbiorcy lub być wysłane za pośrednictwem poczty (list polecony).
DODATKOWE INFORMACJE:
· z chwilą wpisu do ewidencji, stowarzyszenie zwykłe może rozpocząć działalność,
· stowarzyszenie zwykłe nie może powoływać terenowych jednostek organizacyjnych, zrzeszać osób prawnych, prowadzić działalności gospodarczej i odpłatnej działalności pożytku publicznego,
· na wniosekstarosty lub prokuratora, sąd rejestrowy może zakazać założenia stowarzyszenia zwykłego, jeżeli nie spełnia ono warunków określonych w przepisach prawa,
· stowarzyszenie zwykłe uzyskuje środki finansowe na działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej,
· stowarzyszenie zwykłe może otrzymywać dotacje na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Ponadto stowarzyszenie musi:
· uzyskać Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP),
· uzyskać Statystyczny Numer Identyfikacji „REGON”,
· wypełniać obowiązkowe sprawozdania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
WAŻNE!
Do chwili uzyskania wpisu „stare” stowarzyszenia zwykłe działają na podstawie starych zasad, m.in. jako jedyne źródło finansowania mają składki członkowskie.
Nawiązując do powyższego – co powinny zrobić „stare” stowarzyszenia zwykłe po tym terminie (po 20 maja 2016r.).
Mają one do wyboru j.n.:
· dostosować dotychczasowe regulaminy i zasady działania do nowych przepisów prawnych i uzyskać wpis do nowo obowiązującej ewidencji prowadzonej przez starostę;
· nie uzyskać wpisu do ewidencji prowadzonej przez starostę – spowoduje to rozwiązanie stowarzyszenia z mocy prawa.
Gdy stowarzyszenie nie uzyska wpisu do ewidencji zostanie ono rozwiązane z mocy prawa, bez względu na to, że działa prężnie i od wielu lat.
Stowarzyszenia już istniejące mają czas 24 miesiące na dostosowanie regulaminów do obowiązujących przepisów prawnych – ostateczny termin upłynie 20 maja 2018r.
PODSTAWA PRAWNA
· ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 1393 z późn. zm.);
· rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie określenia sposobu prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. z 2016 r., poz. 644).
PLIKI DO POBRANIA