W sobotę 1-go marca br. odbyło się uroczyste Walne Zebranie Stowarzyszenia Przewoźników Regionu Janowskiego. Wśród zaproszonych gości byli: Prezes Sieci Niezależnych Serwisów Samochodowych Partner Opony Polska Aneta Dolińska, Burmistrz Janowa Lubelskiego Krzysztof Koltyś, Sekretarz Powiatu Grzegorz Krzysztoń oraz Prezes WFOŚiGW w Lublinie, jednocześnie gospodarz Hotelu Janów – Stanisław Mazur.
Po referacie, przedstawionym przez Prezesa Stowarzyszenia Aleksandra Chałabisa, zostały wręczone upominki: przedstawicielowi firmy Goodyear Polska Adamowi Pieńkowskiemu w podziękowaniu za współpracę. Został jednak przeniesiony na inny teren działalności. Ponadto, podziękowania złożono prezes POP-u Anecie Dolińskiej oraz transportowcom za sponsoring na rzecz działalności szachowej – Januszowi Lewandowskiemu i Józefowi Łupinie. Burmistrz Janowa oraz Sekretarz Powiatu wręczyli z tej okazji dyplomy gratulacyjne dla Stowarzyszenia Przewoźników Regionu Janowskiego.
Po Walnym Zebraniu odbył się tradycyjny bal transportowców.
W tym roku mija 20 lat od zawiązania się Stowarzyszenia Przewoźników Regionu Janowskiego. Zebranie założycielskie odbyło się dokładnie 27 lutego 2005 roku. Wcześniej, odbywały się liczne spotkania przedsiebiorców, na których omawiano potrzebę powołania organizacji oraz określono tryb działania, pozwalającego zrealizować ten cel. Nawiązano bezpośredni kontakt z najliczniejszą i najbardziej prężną organizacją, jaką było Stowarzyszenie na Rzecz Obrony Przewoźników w Białej Podlaskiej. To oni nam pomogli w zorganizowaniu się, udzielali wszelkiej pomocy oraz zapraszali na swoje coroczne spotkania, w których brali udział m.in. posłowie sejmu, pracownicy ministerstwa , inspekcji transportu drogowego i służb celnych.
Nasze Stowarzyszenie łączyło przedsiębiorców, którzy mieli wspólny cel w działaniu, usprawniającym lepsze funkcjonowanie własnych firm przewozowych. Początkowe lata nie były łatwe. Praca społeczna i wysiłki Zarządu dały efekty transportowcom i przedsiębiorcom, związanym w jakimś stopniu z transportem samochodowym.
W tym okresie, nawiązaliśmy liczne kontakty gospodarcze z firmami i przedsiębiorstwami mającymi duży wpływ na naszą działalność. Nie z każdą firmą udało nam się utrzymać dobre relacje. To było zależne od sytuacji gospodarczej, zaangażowania się naszych członków do współpracy lub atrakcyjności przedstawionej oferty. Bardzo długą współpracę mamy z firmą Goodyear. To zaowocowało zwiększonymi obrotami. Przy okazji takich spotkań mieliśmy jednocześnie szkolenia w zakresie prawidłowej eksploatacji ogumienia.
Ciągłe zmiany na naszym rynku zmuszają nas do szukania coraz to lepszych ofert, ułatwiających nam prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Doceniamy współpracę z takimi instytucjami, jak firmy ubezpieczeniowe, banki i urzędy. Jesteśmy wdzięczni Inspekcji Transportu Drogowego, że są obecni na naszych spotkaniach i pomagają nam w zrozumieniu istnienia swojej służby. Przy okazji były omawiane różne sporne sprawy, jak i wyjaśniano powstające problemy. W okresie obowiązywania kart opłat drogowych, czyli winiet, prowadziliśmy ich dystrybucję do momentu ich likwidacji.
Przez kilka lat w ramach naszego Stowarzyszenia były prowadzone szkolenia okresowe dla kierowców, pozwalające na uzyskanie lub odnowienie kwalifikacji zawodowych. Szkolenia były prowadzone przez Ośrodek Szkoleniowy Stowarzyszenia Przewoźników z Białej Podlaskiej.
Nasza cała działalność opiera się tylko na pracy społecznej jej członków. Nie prowadzimy działalności gospodarczej i nie mamy własnego biura. Mimo to, efekty w jakimś stopniu pomagają nam przetrwać w obecnie tak trudnej sytuacji gospodarczej. Członkowie Zarządu reprezentują nasze Stowarzyszenie na zewnątrz, uczestniczą w spotkaniach zespołu konsultacyjnego przy Wojewódzkim Inspektorze Transportu Drogowego w Lublinie oraz Forum Transporu Drogowego, działającego przy ZMPD w Warszawie. Forum zrzesza prawie wszystkie stowarzyszenia, zrzeszenia i organizacje, działające na rzecz przewoźników, których celem jest wypracowanie wspólnego jednogłośnego stanowiska do negocjacji z przedstawicielami Rządu . W posiedzeniu FTD uczestniczą zaproszeni przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Finansów, Przedstawiciele GITD. Mamy pełną świadomość, że obecny rok jak i najbliższy będzie rokiem bardzo trudnym. Zadaniem najważniejszym będzie przetrzymanie kryzysu, a nawet regresu gospodarczego.
Problemy, jakie występują w naszej działalności transportowej, są znane nam wszystkim. Wymienię tylko kilka: wysokie ceny paliw, coraz wyższe opłaty drogowe, zatory płatnicze, wysokie koszty pracownicze, w tym składki ZUS. Przewoźników międzynarodowych dodatkowo obciąża MILOG, wymiana tachografów, zbliżająca się norma EURO 7, samochody zeroemisyjne, Zielony Ład, spadający kurs EURO, rosnąca konkurencja przewoźników ze wschodu, niskie stawki przewozowe, brak kierowców i inne.
Powstaje pytanie, na które można udzielić jednoznaczną odpowiedź: za jakie stawki my jeździmy? Czy są one uzasadnione ekonomicznie ? Nie, są na pograniczu opłacalności. W utrzymaniu porządku i dyscypliny oraz wyeliminowaniu niezdrowej konkurencji ustawodawcy UE stworzyli na nasze potrzeby 7 dyrektyw, 19 rozporządzeń oraz 31 ustaw. Pytanie: jak ten przewoźnik pomieści to w swojej głowie? Natomiast na straży przestrzegania tych przepisów postawiono szereg służb: policję, ITD, PIP, Służbę Celną i inne. Nie sposób wszystkich wymienić. Zakres kontroli zaczął się drastycznie powiększać, między innymi wydłużając długość okresu czasu kontrolnego kierowcy na drodze z 28 na 56 dni. Na drogi trafiło coraz więcej nowych fotoradarów, odcinkowych pomiarów prędkości oraz nieoznakowanych radiowozów ITD. Myślę, że prawie wszyscy zapoznali się z tymi nowościami. Oprócz tego, borykamy się z innymi problemami, których tutaj nie sposób wymienić. Mimo różnych trudności, jesteśmy jednak uparci i mocno bronimy swojej pozycji i swoich firm. Przy okazji takich spotkań, które są też integracyjne, możemy oczekiwać jakiegoś wsparcia ze strony naszych władz, jak i podpowiedzi przychylnym nam firmom i instytucjom.
Aleksander Chałabis; foto: Jan Swacha