POZWOLENIE NA SPROWADZENIE ZWŁOK LUB SZCZĄTKÓW Z ZAGRANICY
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1947),
- rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi (Dz. U. z 2021 r. 153 poz. 1910),
- rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie wydawania pozwoleń i zaświadczeń na przewóz zwłok i szczątków ludzkich (Dz. U. Nr 249 poz. 1866).
Wykaz potrzebnych dokumentów:
- wniosek podmiotu uprawnionego do pochowania zwłok albo szczątków ludzkich
(do pobrania tutaj) określający:
- nazwisko, imię lub imiona zmarłego, nazwisko rodowe osoby zmarłej, datę i miejsce urodzenia osoby zmarłej, ostatnie miejsce zamieszkania osoby zmarłej,
- datę i miejsce zgonu,
- miejsce, z którego zwłoki albo szczątki ludzkie zostaną przewiezione,
- miejsce pochówku,
- środek transportu, którym zostaną przewiezione zwłoki albo szczątki ludzkie,
- nazwisko, imię lub imiona, adres zamieszkania wnioskodawcy,
- numer i serię dokumentu tożsamości wnioskodawcy,
- akt zgonu lub inny dokument urzędowy stwierdzający zgon oraz tłumaczenie dokumentu na język polski, uwierzytelnione przez tłumacza przysięgłego,
- dokument urzędowy stwierdzający wykluczenie jako przyczyny zgonu choroby zakaźnej oraz tłumaczenie dokumentu na język polski, uwierzytelnione przez tłumacza przysięgłego (w przypadku nieokreślenia przyczyny zgonu w akcie zgonu lub innym dokumencie urzędowym stwierdzającym zgon)
- oświadczenie, że zgon nie nastąpił na skutek choroby zakaźnej (do pobrania tutaj),
- upoważnienie do załatwienia wszelkich formalności związanych ze sprowadzeniem ciała lub szczątków ludzkich, wystawione przez osobę uprawnioną (do pobrania tutaj)
Miejsce złożenia wniosku:
Sekretariat Starostwa Powiatowego, ul. J. Zamoyskiego 59, 23-300 Janów Lubelski
pokój 202 piętro II
Sprawę załatwia i udziela szczegółowych wyjaśnień:
Anna Wiechnik – Podinspektor ds. Obsługi Zarządu Powiatu,
23-300 Janów Lubelski, ul. Zamoyskiego 59,
pokój 204 piętro II,
telefon: 15 87 25 460,
adres e-mail: awiechnik@powiatjanowski.pl
Przewidywany termin załatwienia sprawy:
Niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia otrzymania wniosku.
Po uzyskaniu przez Starostę Janowskiego opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Janowie Lubelskim.
Tryb odwoławczy:
- Od decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zamościu za pośrednictwem Starosty Janowskiego w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.
- Odwołanie składa się w Sekretariacie Starostwa, 23-300 Janów Lubelski, ul. Zamoyskiego 59, pokój 202 (piętro II) godziny pracy: poniedziałki – środy – czwartki 730 – 1530 ; wtorki: 730 – 1600; piątki: 730 – 1500.
Dodatkowe informacje:
- Wniosek można złożyć za pośrednictwem instytucji zajmującej się przewozem zwłok.
- Kserokopie dokumentów należy wykonać we własnym zakresie.