W ramach projektu „Kariera bez barier”, prowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych, grupa piętnastu uczniów I LO uczestniczyła w cyklu lekcji języka polskiego z zakresu doradztwa zawodowego i skutecznego wchodzenia na rynek pracy.
Zajęcia obejmowały poszerzanie wiedzy oraz rozwijanie kompetencji miękkich, przydatnych podczas wyboru ścieżki edukacyjnej oraz planowania kariery zawodowej, szczególnie w przypadku osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami.
Uczestnicy dowiedzieli się:
→ jak i gdzie poszukiwać informacji potrzebnych w procesie rekrutacji na studia;
→ jakie kompetencje przydają się podczas wykonywania danego zawodu;
→ czym jest etyka zawodowa;
→ dlaczego systematyczność i prawidłowe zarządzanie sobą w czasie są ważne;
→ jak poprawnie tworzyć dokumenty aplikacyjne;
→ czym jest „Moje Portfolio” i jak z niego korzystać;
→ jak dbać o swój dobrostan.
Spośród rozwijanych na lekcjach kompetencji najważniejsze to: autoprezentacja, zarządzanie sobą w czasie, współpraca, komunikacja oraz umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii.
Uczniowie mieli okazję zaprezentować zdobyte umiejętności podczas lekcji otwartej, kończącej cykl zajęć projektowych.
Tekst: Monika Dziuba; foto: nadesłano