Szpital powiatowy w Janowie Lubelskim – w myśl obowiązujących przepisów – do końca 2021 roku musi dysponować lądowiskiem dla helikopterów Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. I dysponuje, rok wcześniej. Jeszcze tylko odbiór techniczny oraz rejestracja i wpis do ewidencji w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, a więc pozwolenie na przyjmowanie lotów.
– Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze śmigłowce ratunkowe do transportu chorych lądowisko przyjmie jeszcze w tym roku – zapowiada Renata Ciupak – Dyrektor szpitala.
Niedostosowanie się do wymogów rozporządzenia spowodowałoby zamknięcie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, który – bez lądowiska, stałby się zwykłą izbą przyjęć. Dodajmy, że SOR-y organizowane są w szpitalach, w których znajduje się – co najmniej, oddział chirurgii z częścią urazową, odział chorób wewnętrznych, oddział anestezjologii i intensywnej terapii oraz pracownia diagnostyki urazowej, co znajduje się w strukturach janowskiego szpitala, podobnie jak karetki, wpisane do Planu Ratownictwa Medycznego.
– Inwestycja nie byłaby możliwa, gdyby nie pomoc i zaangażowanie Posła Jerzego Bieleckiego, który pilotował projekt zabezpieczenia ratunkowego pod kątem dofinansowania z Ministerstwa Zdrowia – zaznacza Artur Pizoń – Starosta Janowski.
Budowa lądowiska pochłonęła prawie milion zł, z czego 85 procent stanowią środki unijne w dyspozycji Ministerstwa Zdrowia, reszta to „wkład własny” powiatu janowskiego w formie dotacji (prawie 150 tys. zł). Wykonawcą zadania jest firma „Gelco” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Całodobowe lądowisko (w pełni dostosowane do znowelizowanych przepisów prawa), w kształcie okręgu o średnicy 25 m z możliwością lądowania śmigłowców w różnych warunkach atmosferycznych jest ogrodzone siatką i oświetlone w sposób, umożliwiający jego identyfikację, a więc bezpieczny start i lądowanie. Lądowisko wyposażone jest m.in. w oświetlony wskaźnik wiatru, widoczny dla pilotów w nocy, oraz w „światła podejścia” i latarnię na dachu budynku szpitala. Do tego dochodzi nawigacja, drogi dojazdowe (w tym przeciwpożarowa), ciąg pieszy z SOR-u do lądowiska i parking dla karetek. Zewnętrzną krawędź lądowiska wyznacza metrowej szerokości opaska z kostki brukowej. Miejsce startu i lądowania maszyny jest oznaczone literą „H” w kolorze czerwonym o wymiarach 3 x 1,8 m, umiejscowioną w środku białego krzyża o 9-metrowej długości i szerokości. Pole przyziemienia w kształcie okręgu ma średnicę 15 m.
Zdjęcia dotyczą wizji lokalnej nowo wybudowanego obiektu.
Alina Boś; foto: Piotr Czajka