– Na razie, aura nam sprzyja. Mamy piękną, słoneczną pogodę, jak na zamówienie. Po praktykach, odpoczywamy na basenie lub idziemy nad morze… Uczymy się wielu nowych, bardzo przydatnych rzeczy… Bardzo cieszę się, że mam możliwość poznać specyfikę pracy w moim przyszłym zawodzie w innym państwie… Spotykamy nowych ludzi. Ćwiczymy przy tym nasz angielski. Ten kraj jest naprawdę niezwykły… – To słowa uczniów Zespołu Szkół, którzy przebywają obecnie na praktykach zagranicznych w Grecji. Druga grupa praktykantów, którzy biorą udział w projekcie „Podnosimy kompetencje zawodowe poprzez mobilności międzynarodowe”, 19. września rozpoczęła swój dwutygodniowy pobyt za granicą. Geodeci, hotelarze oraz kilku logistyków – pod opieką nauczycielek przedmiotów zawodowych: Anny Balczerowskiej i Patrycji Siek, mają możliwość nabycia cennego doświadczenia, które powiązane jest ściśle z kierunkiem ich kształcenia. W czasie wolnym, zwiedzają Katerini i odpoczywają na plaży Olimpic Beach. Przed nimi jeszcze kilka wycieczek krajoznawczych.
Co dokładnie robi młodzież na stażu zagranicznym? Logistycy, mają taki sam program praktyk, jak pierwsza grupa uczestników projektu – uczą się, jak wygląda praca logistyków w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Hotelarze z kolei, zgłębiają tajniki zawodu poprzez poznawanie organizacji pracy w obiekcie hotelarskim (zasady bhp, przepisy przeciwpożarowe, reżim covidowy), zakresu obowiązków i uprawnień na stanowisku hotelarza; organizacji pracy w zespołach (kelnerskim do serwowania posiłków metoda niemiecka i francuska); pracy na stanowisku barmana oraz baristy z umiejętnościami dekoracji kawy sztuką latte art.; zasad obsługi gości hotelowych z uwzględnieniem kategoryzacji obiektów hotelarskich; stosowania procedur obsługi gościa hotelowego; rodzajów prac porządkowych i zasad dbania o rzeczy gościa i mienie obiektu; zasad utrzymywania porządku w jednostkach mieszkalnych i przygotowania pokoi na przyjęcie gości oraz obsługi urządzeń służących do utrzymywania czystości w obiekcie hotelarskim. Geodeci, natomiast, odbywają praktyki w lokalnej firmie geodezyjnej. Tam zapoznali się z greckim odpowiednikiem ewidencji gruntów i budynków oraz mieli możliwość zaobserwowania sposobu tworzenia bazy danych dotyczących poszczególnych działek. Uczniowie Technikum Geodezyjnego wzięli udział w pomiarach przy użyciu tachimetrow i zestawu gps. Jak stwierdziła pani Siek: „Naprawdę nie mogą powstydzić się już zdobytą wiedzą i umiejętnościami praktycznymi w stosunku do zawodowych geodetów”.
Ponadto, odbyło się spotkanie ze specjalistą, który zajmuje się nalotami – lotniczym skaningiem laserowym. Zajmująco opowiedział naszym uczniom o teoretycznych aspektach takich lotów i o określonych założeniach, żeby dane ze skaningu były w ogóle użyteczne i by móc otrzymać chmurę punktów, którą można później przetworzyć i uzyskać np. numeryczny model terenu. To bardzo nowoczesne metody pomiarowe, toteż wykład, choć dość trudny, bo w języku angielskim, bardzo zaciekawił wszystkich słuchaczy. Świadczył o tym „grad” pytań, którym został zasypany opowiadający. Jako osoba, która jest nie tyle teoretykiem, co praktykiem geodezji, przedstawił młodzieży także prawne aspekty przeprowadzania takich nalotów w różnych państwach, a pracował w Australii, Kanadzie oraz aktualnie – na Wyspach Brytyjskich. Szczególny akcent położył na bezpieczeństwo w trakcie pomiarów geodezyjnych, czemu poświęcił znaczącą część swojego wykładu.
Życzymy uczniom powodzenia na praktykach!
J. Kułażyńska; foto: archiwum ZS