Czy chęć nieustannego spoglądania wstecz, trawiąca nas od dłuższego czasu, ma swoje uzasadnienie, skoro kolejne wojny, kryzysy społeczno-polityczne z kryzysem klimatycznym na czele przekonują, że nie uczymy się na własnych błędach? Może powinniśmy poszerzyć nasze rozumienie tego czym jest i może być historia, by powoływanie się na nią w naszych dyskusjach o kondycji świata i nas samych przynosiło owocne rezultaty? Jak używać przeszłości, żeby z hamulca nie pozwalającego nam ruszyć naprzód, przekształciła się w motor postępowych zmian w naszym myśleniu i działaniu „tu i teraz”? Te i inne pytania zadają sobie nauczyciele historii, próbując zaszczepić krytycyzm, fascynację historią, ideami i ludźmi, którzy kiedyś ją tworzyli.
„Tydzień Historyka” obchodziliśmy bardzo aktywnie, od 22 kwietnia do 29 kwietnia rozpoczęły się zajęcia on- line z epoki stanisławowskiej, prowadzone przez edukatorów i pracowników z Zamku Królewskiego w Warszawie. Klasy 2Ap i 2Cp uczestniczyły w warsztatach: „We czwartek obiad uczony, czyli prawdy i mity o obiadach czwartkowych”. Zaś klasa 2Bp w warsztatach ,,Reformy i upadek Rzeczpospolitej” Jak napisała Kinga, uczennica kl 2Ap: „Mimo, że jesteśmy klasą o profilu biologiczno-chemicznym, historia spotkań króla Stanisława Augusta Poniatowskiego z polskimi intelektualistami bardzo nas zaciekawiła, szczególnie, że podczas lekcji nie bazowaliśmy jedynie na wiedzy książkowej, lecz również na dyskusji i własnych przemyśleniach. Prowadzący zaprezentował nam sylwetkę ostatniego polskiego króla oraz jego słynnych saloników literackich rodem z francuskiego dworu. Dowiedzieliśmy się, że brali w nich udział tak znani polscy artyści, jak Ignacy Potocki czy Stanisław Konarski. Dokonaliśmy również przeglądu ówczesnego menu królewskiej kuchni, w której, jak się okazało, już wtedy gościły znane nam, popularne dziś polskie potrawy”.
Uczestniczenie w lekcjach z Zamku Królewskiego było możliwe dzięki opłaceniu ich przez Radę Rodziców naszego LO, za co bardzo dziękujemy!
W miniony piątek 23 kwietnia dwie klasy z rozszerzeniem z historii uczestniczyły w zajęciach, warsztatach i wykładach w XII „Dniu Historyka” na UMCS, kl 2Bp uczestniczyła w warsztatach o tematyce: „Widzowie rzymskich amfiteatrów – bezwolni konsumenci okrucieństwa i brutalności?”, prowadzony przez dr hab. Dariusza Słapka- Dyrektora Instytutu Historii UMCS, zaś kl 2B wybrała temat warsztatu: „Film „Czterej pancerni i pies” jako instrument propagandy w okresie PRL”, prowadzony przez Kacpra Machula. Następnie, uczniowie wysłuchali panelu dyskusyjnego pt. „Przekazy wizualne w oczach historyków”, który odbył się w formie transmisji on-line na Youtube. Wśród dyskutantów znaleźli się pracownicy Instytutu Historii: Dariusz Słapek, Andrzej Pleszczyński, Mariusz Mazur oraz Anna Ziębińska – Witek. W roli moderatora wystąpił Piotr Witek. Dyskusję na żywo śledziło ponad 100 osób. Link do artykułu o wydarzeniu: https://www.umcs.pl/pl/aktualnosci,7595,xii-dzien-historyka-podsumowanie-i-fotorelacja,101504.chtm
Nasi uczniowie biorą też udział w walce o indeks Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, organizowanego przez Instytut Historii Wydziału Historii i Dziedzictwa Kulturowego w Krakowie. Uczniowie: Justyna Momot z kl 1B, Wiktoria Szymończyk z kl. 2Bp oraz Dominik Moskal i Dominik Kwiecień z kl 2B przez cały kwiecień biorą udział w Historycznych Warsztatach E-learningowych. O tym, czy zakwalifikują się do finału, dowiemy się 10 maja.
Przed nami „historyczna majówka”. Dzięki datom 1, 2 i 3 maja można urządzić sobie dłuższy weekend. Tylko, że te daty nie wzięły się znikąd. Każda z nich jest związana z naszą przeszłością. Czy o tym pamiętamy, czy to dla nas ważne? Zachęcamy do zgłębiania historii, bo jak powiedział Cyceron: „Nie znać historii to być zawsze dzieckiem”.
Tekst; foto: archiwum LO