W kontakcie ze sztuką. Warszawska lekcja języka polskiego klasy 3b

W środę, 26 października wzięliśmy udział w wycieczce do Warszawy. Celem naszym był zrealizowanie lekcji języka polskiego w nieco odmiennej formie, a mianowicie bezpośredniego kontaktu ze sztuką. W Muzeum Narodowym uczestniczyliśmy w zajęciach, których tematem było malarstwo Młodej Polski, a w teatrze Roma obejrzeliśmy musical „Aida”.

Lekcja muzealna skupiona była na tematyce malarstwa młodopolskiego. Pani przewodnik omawiała założenia epoki w oparciu o słynne obrazy, będące w zbiorach jednego z największych muzeów w Polsce. Mieliśmy możliwość podziwiania dzieł Jacka Malczewskiego, Józefa Mehoffera, Stanisława Wyspiańskiego i wielu innych malarzy, tworzących w tym czasie. Największe emocje u odbiorców wywarł dosyć kontrowersyjny obraz Józefa Mehoffera, zatytułowany „Dziwny ogród”. Uznaje się go za jeden z najlepszych przykładów polskiej sztuki secesyjnej, odwołujący się także do stylistyki stosowanej przez symbolistów.

W teatrze muzycznym obejrzeliśmy ponadczasową historię miłosną o Aidzie. To musical, skomponowany przez legendę muzyki pop Eltona Johna do słów Tima Rice’a. Akcja rozgrywa się w starożytnym Egipcie, a fabuła opowiada o zakazanej miłości Aidy, nubijskiej księżniczki wziętej do niewoli przez Egipcjan oraz Radamesa, kapitana egipskiej armii, zaręczonego z Amneris, córką Faraona. Spektakl dostarczył nam niesamowitych przeżyć – dostrzegliśmy stale obecne w sztuce motywy konfliktu pomiędzy ojcem i synem, miłości do ciemiężonej ojczyzny czy cierpienia, spowodowanego niemożnością przebywania z ukochaną.

Niewątpliwie tego rodzaju spotkania ze sztuką wzbogaciły naszą wiedzę humanistyczną. Będą one doskonałym przykładem kontekstu do lektur, omawianych na lekcjach języka polskiego. Wykorzystamy je, formułując wypowiedź maturalną i będziemy bardziej świadomymi odbiorcami sztuki, która służy kształtowaniu naszej tożsamości osobowej, narodowej i kulturowej.

Sylwia Pyć – uczennica klasy 3b; foto: archiwum I LO w Janowie Lubelskim